*
Kad kafa promeni ukus
to je signal iz rutera nižih i viših
da se fokusiraš kao gardista
bar na one vrapce minute
koji samo što nisu prešli iz budućnosti u svršenost.
Možda je tada u redu i da se zabrineš
nešto se događa unutra u telu
i spolja u predmetu
i sa svih strana u jeziku
jedan pritisak iznutra gura u prskanje
drugi pritisak izvana gura u tačku.
Kad kafa u ustima promeni ukus
nešto počinje da se izgrađuje
ili se nešto urušava nazad
i novi list hoće sam da se okrene
da pokaže još neispisanu stranicu
plešućem požaru koji gladno kruži
kao derviš željan teksta na belini
da niz redove nikada ne prestane da igra.
Nešto značajno se dogodilo ili samo što nije
u neposrednoj blizini ili baš tamo baš tu.
Kao pometnja pred izvršenje velikog plana.
Kao kad sam dobio ček iz Frankfurta
elegantan gotski papir od vrednosti
i u banci je bila rupa u proceduri kratka pometnja
pred izvršenje velikog plana
da razmenim
svoje priče za nemačke evre u beogradskoj banci.
Kad kafa na nepcima promeni ukus
to je još veća pometnja nego gotski ček.
Mislim da je to blizu skandala.
Naravno, samo je nasilna smrt pravi skandal,
ostalo je prašina od šljokica i trake na buketima.
Čak i ako si već na onoj strani
gde smeh i muka i stvar sijaju istim sjajem
nasilna smrt je skandal
narušavanje.
Ali blizu je, ovo sa kafom,
bar u perspektivi jedne male sobe
iz perspektive jednog sobnog idola.
Moguće je da se te pometnje treba i plašiti
na nekom stupnju razuma i savesti
kao što poetika neguje strah od kraja knjige
od života posle.
Treba sa nekim porazgovarati
o toj promeni o momentu početka.
Razgovor pati od silnih nedostataka.
Ispod pasarele dole kod reke
razbila je praznu flašu
nepoznata razočarana devojka
i ja sam oportuno prihvatio gest
da u njemu čitam ukupno pomeranje sveta
kad mi je kafa u ustima promenila ukus.
*
Došao je rano
praznim jutarnjim autobusom radničke klase.
Otvorio sam vrata
prošao je pored mene
potapšao me po ramenu
razgledao okolo.
I poznat i nepoznat
kao zapostavljeni znanac iz detinjstva.
Bronzane puti i vesele naravi.
Rekao je
vreme je da pođemo beli đavole
duša ti je finog kolorita
ali ti koža nije za trofej
ružičasto pilence moje.
Gledamo se
uzima mi šolju kafe iz ruke
daj gutljaj cicijo.
Nudi me kratkom debelom cigarom.
Gledam u ispruženu ruku
gleda on mene u oko
šta je
ko si ti
da li si ti bolji od pobijenih
da li si bolji od onih što su ubijali
da li si bolji od samoubica.
Zapalim
obučem košulju
stavim ličnu kartu i vozačku u džep
za svaki slučaj.
Ajmo, spreman sam.
Zaključam vrata
i idemo đavo i ja niz pustu ulicu
rano je.
Dobro si obavio posao
kaže
Ostala je samo elita
ti i ja.
Idemo šejtan i ja
jedan pored drugoga
gura me ramenom šeret.
Idemo đavo i ja
pička li mu materina.
(otišao je Gil Scott-Heron)
*
Važi doktorka,
rado bih prodao kuću
i otišao preko bare.
To je odličan plan
– da zapalim za Ameriku.
Samo, doktorka,
te matične ćelije i eksperimentalne metode,
mene to uopšte ne interesuje,
nisam ja Supermen.
Ako već uspem da se dočepam dokova,
pa neću da trošim vreme i lovu
na takve sf nade
pa imam ja svoje prioritete,
razumete?
Kad vidim Kip slobode
ja se sav napalim, doktorka,
magle mi se naočare
učvrstim se ko stub prema nebu
lansirna rampa.
Idem da vodim ljubav sa Statuom slobode
ona je skoro savršena
hladna i vrtoglava
samo ću u mašti da dodam da je crna
i voleću je čisto nežno
crnu vrtoglavu lepoticu
na belom pamuku od oblaka
napraviću joj muzikalno dete
i daću mu ime Punk Blues Bastard.
Onda ću na baklji da pripalim
Laki bez filtera,
razumeš me doktorka
o čemu se tu radi.
Hodam niz Brodvej i zovem se Kurt.
Idem preko Bruklinskog mosta
da pevam dole prema vodi Ist Rivera
i gore prema nebu gde se neko žestoko pesniči
i u prazninu između.
U intermecu jurim do Detroita
tamo će mi zauvek ostati nedovršen posao.
U Motor Sitiju kupujem originalni automobil
i beli panter juri kroz kvartove koji bukte,
o, hoću li stići,
da se vratim u Memfis, mora čovek da se vrati u Memfis,
u kakvoj sam žurbi,
da vidim i čujem uzorni grad Boston
da u Frisku, pardon – San Francisku
vidim Lorensovu knjižaru
da u LA-u skriven pod palmom na Pinčonovoj plaži
promatram kako vladini agenti prodaju lsd.
U Nju Orleansu pauza, sedim na krovu i jedem svinju,
Kongo, zadušnica, druga linija.
Onda nazad u grad gradova
pravo u Vilidž u klupko duhova,
pa do zgrade gde je bio CBGB,
da se konzervativno sklupčam na pločniku i zaspim.
Shvataš li doktorka kako će to biti.
Sećam se ja kako se tama udvostručila
video sam kako munja udara svetlo
i slušao sam
slušao sam kišu
a čuo sam nešto drugo.
*
‘99. napustio sam Beograd
i otišao dovraga,
ali to možda i znaš
pisao sam već
pa sam ti poslao knjigu.
Prešao sam Savu pa Dunav
i bežao na sever-severozapad.
Posle sam opet naišao na Dunav
svako malo prelazim Dunav
gde god makneš neki veliki lenji Dunav
dosta mi ga je.
Prešao bih neku drugu vodu.
Misisipi, na primer.
Ne znam gde si ti bio
dok sam ja prelazio Dunav
i bežao od njih i od sebe.
Ne znam jesu li te jurili
helikopterima, orlovima
mecima, očima
noževima, čizmama
jesu li te napucavali i jesi li pucao
jesi robijao
jesi li imao sreće da se skloniš negde daleko.
Ali živ si, čuo sam,
guru-translator
prevodiš preko napalm-reke do slobode.
Ne znam tvoj jezik
(što je normalno i očekivano i poželjno).
Nisam te nikada video.
Ljudi mi kažu da ličiš na bitnika.
Ne znam je li to zbog prevođenja
ili tako, od života.
Zamišljam te u kafani
umereno pijanog
kako recituješ na mnoštvu jezika, govora, teritorija.
Da li razmišljaš o revoluciji
bar kad si pijan.
O solidarnosti, republici.
Budućnosti?
Budućnosti za sve te prevode koje čuvaš u ormanu?
Znam neke dobre kafane u Prištini
(vodio me Qerim)
samo se ne sećam kako se zovu, normalno.
Voleo bih da upoznam i kafane u Orahovcu i New Orleansu
kuće potamnelog sunca.
Jedva se odupirem porivu
da sednem u auto i spičim na Jug.
Sloboda živi na auto-putu.
Kad se asfalt zaleči od gusenica.
Šta je čovek bez automobila?
U srcu svakog čoveka postoji motel
tačka ukrštanja i prilika za šoljicu kafe i zen-trenutak.
Volan i muzika i logika bele linije
koja čuva odjek železničkih pragova.
Benzinski motor automobila
prepričava kako diše dizel lokomotiva
i noć i krošnje dišu sa njom.
Smrt kao stalna mogućnost izbora
– dobro je dok je tako.
Više ne vozim pijan,
od kad su usvojili eu propise.
Trebalo je večeras da se pojavim u javnosti
i promovišem neku knjigu (albansku, zamisli)
promotivno raspoložen.
Mrzim javnost
i imena ljudi koji se javno pojavljuju
zato što salonski libertini ne znaju
da su imena suvišna
a solidarnost neophodna
i da knjiga ima svoj sopstveni život
u koji ne smemo da se mešamo.
Zato sedim kod kuće
i maštam kako vozim do Prištine.
Pokosio sam travu u dvorištu.
To mi se čini kao zdrava aktivnost.
Moj sin voli kad kosim travu
trči u krug kao podivljali patuljak.
Sada lepo miriše napolju.
Zadovoljan sam, odmaram uz pivo
i u mislima vozim na Jug,
u Prištinu, u Meksiko,
na Jug, u slobodu.
Jer samouke samohodne ha-ha-ubice sa brda
i dalje nemilice zasipaju grad kletvama i blatom
haubice nas ubeđuju da smo samoubice.
Iz zvučnika izbija nešto tako dobro da mora biti da je đavolsko
i taj je muzičar sigurno bio u kontaktu sa nečim jako velikim i strašnim
– sita usta ne pevaju.
Mada, to se verovatno čuje prirodna buka Dobrog.
U mislima imam dovoljno para
za 10 rezervoara euro-premium benzina
jednu zamenu ulja
karton cigareta
i neke fine tamne naočare.
Samo vozim dalje i dalje
ne znam ništa o mestu na kojem ću se zaustaviti
ne znam ništa ni o Kosovu ni o Meksiku
ne znam gde je granica
gde nam je Rio Grande
znam da je život još uvek jeftin.
U mašti ja sam stabilan i jak
imam dovoljno snage i razuma
da trezveno razmišljam o svom bratu.
Pojeo ga je Predator.
Pričam mu i pišem mu,
ali mrtvi su mrtvi.
Razmišljam i o tebi i o Vlajsi i o tvom bratu.
Volim što ste živi.
Što mogu da vas čitam.
Fadil Bajraj – Master Jedi
may the force of language be with you.
Fadilu Bajraju, mom prevodiocu na albanski
*
Belo sunce me sirenom budi
za još jedan urgentni susret sa danom
i beli mesec na početku noći nudi
sve fine pošasti koje donose
sitnu svakodnevnu sreću
i miniraju sitno svakodnevno zdravlje.
Mala zadovoljstva dozvoljeni prekršaji
koliko da se promeni dan
da se savlada snobizam sirotana i stid
a za večnost brinu laureati.
Moj sin se budi i puca od radosti
što je svet još uvek tu
pod jarkim zlatnim suncem
koje ključa i topi se od sopstvene snage
i ništa se gadno nije desilo
u mesečevoj smeni.
Njegov otac budi se pod belim suncem
razočaran što beli mesec
nije doneo nikakvu razornu promenu
u dubokoj unutrašnjosti sveta.
Oba diska su samo sive metalne ploče
koje reflektuju bledo zračenje
iz nekog trećeg
privatnog nuklearnog izvora.
*
Upravo sam izvukao flašu džejmisona
dobio sam je na poklon od dobrog čoveka
koji je o bolestima davao samo brze precizne izveštaje.
Nalivam prvu čašu i mislim na tebe
pokušavam da projektujem.
Da li ti se gade tekstovi o bolnicama?
Ne mogu da ih podnesem.
Vole tu da umešaju i razna mitološka čuda
da oplemene svoju boleštinu.
A bolnica – ruke i noge i glave vire iz čaršava
a pod plahtama kateteri i patke.
Lepoguze sestre uvek na nekom drugom spratu.
Ali sve sestre su bele i lepe i dobre i one to znaju
i zato mislim da nije strašno što sam to rekao.
Glave i ruke i noge
grče se od epilepsije tresu se od parkinsona i koče se od ms-a.
Bolnica, samo kuća nezaslužene agonije
krcata ubogim konačnim mislima i bogobojažljivim grimasama.
Reći ću ti samo da sam ležao i slušao automobile na bulevaru,
njihovi motori i točkovi huče kao okean zakrčen ljudskim mesom,
zamišljao sam onu devojčicu
koju sam video kako piški u centralnom parku,
ležala je u travi i slušala kako autoput diše.
Tamo su ljudi konzumirali život gutajući halapljivo vazduh, benzin i kilometre
ovde u bolnici nešto prirodno konzumira ljude
i to je to.
Nema mistifikacije u današnjim bolnicama
i bolestima.
Farmakološke pošalice su uvek dobrodošle
svaka ekipa ima svoju zabavu.
Ima među terminalnima posebna sorta
– oni su najstabilniji i njihovi duhovi vrcaju i varniče,
osim kad im je zbunjena rodbina u poseti – to ih koči, žulja nekako.
Nemoj sada da mi viriš preko ramena
ni da mi preturaš po bilježnici
i neću ti govoriti o bolnicama ili kasarnama.
Popiću čašu džejmisona i razmišljaću o tebi,
kako ćeš jednom čitati ovu knjigu,
možda ćeš poželeti da nešto pročitaš
dostojanstvenoj dami koja će sedeti pored tebe
a njena lektira će biti neki visokoparni guzonja
njegovi sastavi o velikom ratu ili o apsurdu
i ta lepa mlada žena će te prekinuti i reći,
ma, kakve su ti to neandertalske banalnosti,
i preneće ti šta je o bolestima, humusu i kičmi zborio
jogi iz kruga dvojke na jučerašnjem tečaju prosvetljenja.
*
Očekivao sam od te noći
da će kroz nju doći tri mudraca
i doneti lekove.
Svakome je potreban neki dar,
neko je ostao bez duše postao podrepni strvinar
neko je ostao bez razuma postao naporno sumanuta duša.
Nekome treba nada
da će se pojaviti mladi bog
i reći,
Pazi, komadić metala leti prema tebi,
ali samo pogni glavu, uzeću metal sebi.
Iznemogli starci došli su praznih ruku i očiju,
tri strašila pod prozorom, turisti gubavci.
Kuda gospodo, sačekajte,
noć je tako mlada i sisata,
pravi sisosaurus od noći.
Zagnjurimo se u nju mekanu.
Žedan sam, dajte šampanjca.
Željan sam, pružite džoint.
Tužan sam, uključite gramofon.
Kuda gospodo, vreme je slavlja na zemlji,
u prigradskom vatrometu gore kontejneri
granate od platine pršte po oklopima od titanijuma.
Zlatne kapi padaju i zlatni meci lete
tako gospod zamišlja novac.
Noć je mlada i spretna
kao ruke kasirke na probnom radu.
Posle pokreta u ovoj noći
nećemo biti ni sekundu stariji.
Izvolite po pivo na moj račun
pivo je Hristov urin.
*
Ljudi su postali
nalik na ljubitelje vlasti
ravnodušni, sportski obučeni
bave se hranom i šetaju ljubimce
hit-parada.
Noge vire iz kontejnera
maleni sakupljač
biser sija na dnu dubokog basena.
Značenje gladi se konstituiše brutalno
kao skupština u slavnoj zgradi sa konjima
osvaja većinu svesti
ništa nije slučajno
u odigranoj spontanosti
iskazana volja bez savesti
kao u svakom getu
kad krče creva.
*
Bog je onda rekao Milutinu,
Hajde da ubiješ svog sina pedera.
Milutin je rekao,
Ma ne zajebavaj me, nije peder.
Bog je rekao,
O, jeste, pederčina i hašišar.
Mile je rekao, Šta.
Bog kaže, Da, da…
Milutin reče, Ali to je samo dečak.
Bog reče, Ako ne uradiš,
bolje nemoj da me čekaš.
Milutin kaže,
Dobro, kada i gde da mu uzmem život.
Posle ručka, na autoputu e-75.
Sve je zapisano u knjizi
koja je u nastavcima izlazila
u Dečjem časopisu u Staroj Srbiji,
a onda je posredstvom Resavske škole
i uz podršku Ministarstva
prevedena i objavljena u Palestini,
na zaprepašćenje Izraelaca.
*
O, kako su ti usne crvene i nabrekle
primetio sam, ne brini
i dupe ti je okruglo i nabreklo
i grudi isto
ponavljam se ali sise su ti nabrekle ženo
sve sam to primetio,
ali usne, sada bog želi fokus na usne
megalomanske crvene pijavice
da gledam kako ga slasno ližeš i sisaš
i ja gledam
dobro ga ližeš i sisaš.
Dobila si pare da gola ližeš sladoled
a ja sam dobio da te besplatno gledam
jer svi znaju da mi je lepo
kad gledam kako ga sisaš i gledaš me u oči,
i tu su valjda svi srećni
a bog najsrećniji
advertajzing meštar
britki um koji je ušao u srž umetnosti kratke forme
promoter sisanja danas kurcolikog sladoleda
sutra pripadajuće knjige
čisto fenomenološki, sisanje je sisanje, tu-sisanje
otkrio posvećenik sveštenik šta je čoveku skriveno
i sada će nam posoliti pamet ko pogaču
dok ga ti slasno ližeš nabreklim usnama,
a pitam se pitam da li ti je i jezik nabrekao
mnogo si lizala hladno
treba da ližeš i vruće
red je
možda da ti gurnem nešto među nabrekle usne
neki komad literature video sreće
da se trlja o nabrekli jezik podmazan pljuvačkom
o-la-la snuff
možda da te grizem kidam nabreklu
da te jebem do smrti do krvi
vatra ljubavi u kratkoj formi
treba mi crveno da ofarbam kostim
indijanski za karneval i povorku posle sahrane
plešem duvam u drugoj liniji
hej hej
i svi smo tužni i veseli i ližemo pljujemo krv,
možda je i meštru jezik nabrekao
treba proveriti mesnatim toplomerom
da da
mozak mu je nabrekao od probitačnosti,
samo, kad te gledam kako ga ližeš
na pamet mi ne pada da ga i ja ližem
tako da verovatno nikada neću kupiti taj sladoled
na kome si ti nešto ućarila sišući
za koji je posvećeno plaćeni meštar kreirao video zapis,
pretili belački pas
možda ga treba jebati do otkrovenja
anđela kreativnosti
u zasoljenu pogaču
dudl-du
drkadžiju nezasitog,
što da se igramo.
*
Bila neka kućica za ptice
i nije imala vrata.
Onda prođe metak i otvori vrata.
I unutra bude telo ptice.
Tako metak prođe i kroz kuću.
Bila neka porodica
utišana kao da je tu zarobljena
sklupčana u kutiji
ništa zajedničko nisu imali osim kuće.
Kad se zid otvorio unutra telo.
Žrtva, ponuda za metak. Da ne ide dalje.
Ali ZUsovi naprave sito
naročito ako je samouki graditelj
štedeo na materijalu.
*
Zebem sve više
od pogleda na ulici.
To su utrenirani pogledi
propale malograđanštine
propalih čestitih ljudi
posmatranje naučeno na iskustvu službe.
Kao da te prati jato iritirajućih ptica
dok ideš ulicom i radiš svoje stvari.
Znamo ko si znamo gde živiš
i nisi nam potreban.
Samo vrapci nisu takve ptice
oni žure svojim ulicama i rade svoje stvari
zato ih i nema, ne uklapaju se u demografsku sliku,
pravno nevidljivi.
Iskreno strahujem od pogleda
koji optužuju
i to je već dnevna rutina,
u vreme kišno pred praznike,
kad su u Bosni
pronašli zakopanu piramidu
od kostiju,
koju rutina odmah proguta da je nema.
Tako radi jaka tradicija.
Dok odmičem drumom
u šiblju vidim neko klupko
u kome prepoznajem
bandu jalovih čudaka
čujem kako mrmljaju komentare
sročene kao niskostilizovane novinske misli.
Čudaci, divlji vojnici bez kompasa.
Dezuniformisani soldati refleksivno osmatraju put.
Sapliću ljude andrićevskom paradigmom
i slično.
Čudno je što im kretanje nije zakonom ograničeno.
Zakon. Nekad su se pankeri opijali za 13. maj
i taj se praznik zvao Svinjokolj Pigi-Pigi.
Prošla je sezona klanja, sada je vreme oranja
paradigmatičnog. Prošla je i sezona zakona.
Još malo niz bele pruge
stoji predratna zgrada zadruge
u kojoj ću uzeti jedno pivo.
Vidim da se iza zadruge oblaci zlobno okupljaju
ali imam prava da verujem da me lokalci unutra neće ubiti
zbog nečega što ja i ne mislim
a i da mislim oni to ne mogu da znaju,
ne postoji logičko opravdanje za takav potez.
Može li to zlokobno nebo da postane otvoreni hram
u kome će sve stvari biti povezane zakonom.
Uopšte mi ne smeta
ako mi se neko naceri u lice
i prepoznam svoje ime kad ga čujem.
Ali strahujem od ljudi koji ne znaju za stid
i prepuštaju se pregrejanom podrepnom zujanju.
Strahujem da je podrepno zujanje jedino što ostaje.
Kao neki folklor.
Hodam niz drum gledam svoja posla.
Vektor brzine bekstva,
koliki je intenzitet
da li ima ubrzanja.
Koliko drumova mora čovek da prođe
da ostane čovek.